Wewnątrzszkolny system oceniania                   

powrót
Strona główna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 71 W ŁODZI

Opracowano na podstawie rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. z późn. zm.

II.         Ocenianie zajęć edukacyjnych  -  skala ocen, tryb, zasady.

III.       Ogólne zasady szkolnego systemu oceniania.

IV.       Ocenianie zachowania  -  skala ocen i kryteria, tryb, zasady.

V.         Klasyfikacja śródroczna i roczna.

VI.       Egzamin klasyfikacyjny.

VII.     Egzamin poprawkowy.

VIII.   Odwołanie od trybu wystawiania oceny rocznej.

IX.       Promowanie.

X.         Przekazywanie rodzicom informacji o postępach dzieci i ocenach.

Ilekroć jest mowa o rodzicach ucznia dotyczy to także opiekunów prawnych ucznia

Rozdział I

Ogólne zasady szkolnego systemu oceniania.

& 1

1. Ocenianiu podlegają:

a)       osiągnięcia edukacyjne ucznia;

b)       zachowanie ucznia.

& 2

2.       Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

& 3

1.       Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

& 4

1.       Ocenianie ma na celu:

b)       informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach  w tym zakresie;

c)       udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

d)       motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

e)       dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

f)        umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

2.       Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

b)       formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

c)       ustalenie kryteriów oceniania zachowania;

d)       ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

e)       przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;

f)        ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

g)       ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

h)       ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

& 5 .

1.       Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

2.       Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

3.       Na wniosek ucznia lub jego rodziców, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia udostępniana jest uczniowi lub jego rodzicom.

& 6.

2.       Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego twierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

& 7

3.       Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

5.       Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
W przypadku zwolnienia ucznia z wychowania fizycznego, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

Rozdział II

Ocenianie zajęć edukacyjnych – skala ocen, tryb, zasady.

& 8

1.       W klasach I – III  w ocenianiu bieżącym stosuje się  następującą skalę ocen:

 A  -  bardzo bobrze

 B  -  dobrze

 C  -  zadawalająco, potrzeba dalszych ćwiczeń

 D  -  niezadawalająco, wiedza lub umiejętności nieopanowane.

3.       W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz oceny zachowania są ocenami opisowymi.

4.       W klasach IV – VI stosuje się następującą skalę ocen bieżących oraz śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych:

a)       stopień celujący  -  6

b)       stopień bardzo dobry  -  5

c)       stopień dobry  -  4

d)       stopień dostateczny  -  3

e)       stopień dopuszczający  -  2

f)        stopień niedostateczny  -  1

     Przy ocenianiu bieżącym obok stopnia można używać znaków „+” albo „-”

& 9

1.       Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

a)       wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania;

b)       sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów (przedmiotowe regulaminy oceniania);

c)       warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej

& 10

3.       Ocenie bieżącej podlegają różne formy sprawdzianów wiedzy  i umiejętności, wypowiedzi ustne, prace pisemne, zadania domowe, aktywność na lekcji, prace grupowe, ćwiczenia praktyczne.

7.       Ocena klasyfikacyjna powinna wynikać z ocen cząstkowych (nie musi być jednak średnią ocen bieżących). Przedmiotowe regulaminy oceniania mogą określać wagę poszczególnych ocen dla oceny końcowej.

10.    Ocenianie bieżące powinno być systematyczne w ciągu całego roku szkolnego. Podstawą wystawienia oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej powinny być co najmniej 4 oceny cząstkowe.

11.    Prace klasowe nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem, omawia ich zakres oraz wymagania edukacyjne. W przypadku gdyby uczniowie utrudniali przeprowadzenie prac klasowych przez absencję lub ucieczki, nauczyciel ma prawo niepodawania terminu kolejnego sprawdzianu.

13.    W ciągu dnia może być tylko jedna praca klasowa, a w tygodniu najwyżej dwie.

16.    Praca klasowa powinna być sprawdzona, omówiona (analiza zadań, kryteria oceny, punktacja) i przekazana do wglądu uczniom w ciągu dwóch tygodni. Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej.

19.    Krótkie 15 minutowe sprawdziany pisemne mogą obejmować materiał z ostatnich 3 lekcji i nie muszą być zapowiadane.

20.    Informacje o wynikach pracy ucznia i uzyskanych przez niego ocenach na bieżąco wpisywane są do dziennika lekcyjnego, a oceny klasyfikacyjne do arkusza ocen zgodnie z obowiązującymi przepisami.

& 11

2.       W ciągu 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych (śródrocznych i rocznych) rodzice ucznia mogą zwrócić się do dyrektora z umotywowanym, pisemnym wnioskiem
o dodatkowe sprawdzenie wiedzy w celu podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej.

3.       Dyrektor szkoły podejmuje decyzję. W przypadku przychylenia się do prośby rodziców informuje o formie i zakresie dodatkowego sprawdzenia wiadomości albo organizuje sprawdzian na zasadach obowiązujących przy egzaminie klasyfikacyjnym.

Rozdział III

Oceny zachowania - skala, kryteria ocen, tryb oraz zasady oceniania.

& 12

Tryb i zasady ustalania oceny zachowania

1.       Ocenę zachowania wystawia się dwa razy w roku szkolnym (śródroczną i roczną).

2.       Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny zachowania.

3.       Ocenę zachowania śródroczną i roczną w klasach I - IV ustala się według skali:

·         wzorowe,

·         bardzo dobre,

·         dobre,

·         poprawne,

·         nieodpowiednie,

·         naganne.

4.       W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.

6.       W klasach IV-VI, oprócz oceny wystawionej według skali, wychowawca może zastosować ocenę opisową.

8.       Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia zachowania, należy uwzględnić orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej.

10.    Ocena zachowania nie może mieć wpływu na

·         oceny z zajęć edukacyjnych,

·         promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły              
 z zastrzeżeniem pkt. 7 i 8.

12.    Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu         
w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną ocenę zachowania.

13.    Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,    
a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

14.    Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

·         wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

·         postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

·         dbałość o honor i tradycje szkoły;

·         dbałość o piękno mowy ojczystej;

·         dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

·         godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

·         okazywanie szacunku innym osobom.

Szczegółowe kryteria w załączeniu.

15.    Formułując ocenę zachowania bierze się pod uwagę kryteria ocen będące załącznikiem do niniejszego regulaminu.

16.    Ocenę zachowania ustala wychowawca.

17.    W procedurze oceniania wychowawca zasięga:

·         opinii uczniów (samoocena ucznia, ocena zespołu klasowego),

·         opinii nauczycieli.

19.    Wychowawcy klas IV - VI są zobowiązani powiadomić ucznia i jego rodziców w formie pisemnej (np. informacja w dzienniczku ucznia)             
o przewidywanej ocenie zachowania na tydzień przed semestralnym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Wychowawcy klas        
I – III ze wstępnym projektem oceny zapoznają rodziców na ostatnich         
w danym roku konsultacjach.

21.    Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia dotyczące wysokości oceny do wychowawcy lub do dyrektora szkoły. Wychowawca dokonuje powtórnej analizy zachowania ucznia przestrzegając obowiązującej przy ocenianiu procedury.

22.    W przypadku uznania zastrzeżeń rodziców za zasadne, dyrektor szkoły powołuje komisję, która roczną ocenę ustala w drodze głosowania zwykłą większością głosów; (w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji). W skład komisji wchodzą:

a)       dyrektor lub wicedyrektor szkoły

b)       wychowawca klasy,

c)       wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)       pedagog,

e)       przedstawiciel samorządu uczniowskiego

17.    Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

18.    Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

a)       skład komisji,

b)       termin posiedzenia komisji,

c)       wynik głosowania,

d)       ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

      Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

 Rozdział IV

Klasyfikacja śródroczna i roczna.

& 13

1.       Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Semestr pierwszy kończy się klasyfikacja śródroczną. Semestr drugi kończy się klasyfikację roczną.

2.       Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w styczniu, klasyfikowanie roczne w czerwcu. o terminie klasyfikacji decyduje corocznie rada pedagogiczna na początku roku szkolnego i informuje uczniów i rodziców.

& 14

3.       Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia
z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i analizie zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen według skali, o której mowa w & 8 p.3, &12 p.3.

5.       Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy.

& 15

2.       Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

4.       Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie maja wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

& 16

2.       Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

Rozdział V

Egzamin klasyfikacyjny

& 17

3.       Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

3.       Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

5.       Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

6.       Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

a)       realizujący indywidualny program lub tok nauki;

b)       spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

9.       Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4b, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyka, technika, muzyka
i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

10.    Uczniowi, o którym mowa w pkt. 4 b, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

11.    Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt.8.

12.    Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

13.    Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

16.    Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 2, 3, 4a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

17.    Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4b, przeprowadza komisja, powołana  przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
W skład komisji wchodzą:

a)        dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący;

b)        nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

14.    Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w pkt.4b, oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.

16.    W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.

17.    Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a)       imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa
w pkt. 4b – skład komisji;

b)       termin egzaminu klasyfikacyjnego;

c)       zadania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne;

d)       wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

19.    W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

& 18 

2.       Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjny jest ostateczna, z zastrzeżeniem  pkt.2 i & 20

5.       Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem & 20

6.       Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem & 20.

Rozdział VI

Egzamin poprawkowy

& 19

5.       Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

6.       Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

7.       Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

8.       Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

a)       dyrektor szkoły albo inny nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

b)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator;

c)       nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

10.    Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 4b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

11.    Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności :

a)       skład komisji;

b)       termin egzaminu poprawkowego;

c)       pytania egzaminacyjne;

d)       wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

 Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację     ustnych odpowiedziach ucznia Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

13.    Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

14.    Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej   i powtarza klasę z zastrzeżeniem & 20.

17.    Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane
w klasie programowo wyższej.

Rozdział VII

Odwołanie od trybu wystawienia oceny rocznej.

& 20

5.       Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

7.       W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

c)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

d)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykła większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

8.       Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt.2a, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

10.    W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą:

a)       dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)       dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

11.    W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skład komisji wchodzą:

a)       dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)       wychowawca klasy,

c)       wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)       pedagog,

e)       przedstawiciel samorządu szkolnego,

f)        przedstawiciel rady rodziców.

13.    Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 4b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

18.    Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem &19 pkt.1.

19.    Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

b)       w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

·         skład komisji

·         termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 2a

·         zadania (pytania sprawdzające)

·         wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę

c)       w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

·         skład komisji

·         termin posiedzenia komisji

·         wynik głosowania

·         ustalona ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen

20.    Do protokołu, o którym mowa w pkt. 8a, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

22.    Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,
o którym mowa w pkt. 2a, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

24.    Przepisy pkt. 1 – 10 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Rozdział VIII

Promowanie

& 21

1.       Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje w wyniku klasyfikacji rocznej promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem pkt. 6.

3.       Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I lub II do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.

5.       Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem &19 pkt.9 oraz & 12 pkt. 7 i 8

7.       Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

11.    Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną.

12.    Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem &19 pkt.9.

 

14.    W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców..

& 22

1.       Uczeń kończy szkolę podstawową:

c)       jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskanych w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej; z zastrzeżeniem & 12 pkt. 7 i 8.

d)       jeżeli ponadto – zgodnie z obowiązującymi przepisami - przystąpił w klasie VI do sprawdzianu.

3.       Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w pkt. 1a, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobra ocenę zachowania.

Rozdział IX

Przekazywanie rodzicom informacji o postępach dziecka i ocenach.

& 23

1.       W klasach I - III informacje o postępach i osiągnięciach uczniów przekazywane są rodzicom :

a)       na bieżąco;

b)       na comiesięcznych konsultacjach;

c)       na zebraniach, zgodnie z harmonogramem przyjętym do realizacji w danym roku szkolnym.

2.       W klasach IV - VI informacje o postępach uczniów przekazywane są rodzicom:

a)       na bieżąco, poprzez wpis oceny do dzienniczka;

b)       na cotygodniowych indywidualnych konsultacjach;

c)       na zebraniach, zgodnie z harmonogramem przyjętym do realizacji  na dany rok szkolny.

3.       Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, poszczególni nauczyciele zobowiązani są do pisemnego poinformowania rodziców o grożących ocenach niedostatecznych śródrocznych (rocznych) oraz o obniżonej do nieodpowiedniej albo nagannej ocenie zachowania. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

5.       Na tydzień przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej wychowawcy w formie pisemnej informują rodziców o przewidywanych ocenach śródrocznych (rocznych) z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych

6.       O przewidywanej ocenie opisowej w lasach I-III  rodzice dowiadują się
na ostatnich konsultacjach poprzedzających zakończenie roku szkolnego.

7.       Rodzice uczniów szczególnie wyróżniających się w nauce i zachowaniu na zakończenie szkoły otrzymują list gratulacyjny.

Załącznik

Kryteria ocen z zachowania

Ocena wzorowa

W sposób wyróżniający spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą,

a ponadto na przykład:

1         godnie reprezentuje szkołę uczestnicząc w konkursach i zawodach sportowych;

2         wykazuje twórczą, aktywną postawę, inicjuje działania na lekcjach, w klasie i  szkole;

3         bierze aktywny udział w życiu szkoły poprzez dodatkowe prace, przygotowanie imprez i akcji szkolnych;

4         systematycznie pomaga kolegom w nauce;

5         stanowi dla rówieśników wzór kultury zachowania i współżycia w grupie .

Ocena bardzo dobra

Uczeń zawsze przestrzega regulaminu szkolnego, a w szczególności:

·         terminowo usprawiedliwia nieobecności, nie spóźnia się;

·         jest przygotowany do lekcji i wykazuje aktywną postawę;

·         jest zdyscyplinowany na lekcjach i przerwach;

·         posiada dzienniczek i podaje nauczycielowi;

·         jest prawdomówny, koleżeński, uczciwy – nie ściąga;

·         cechuje go kultura osobista, jest życzliwy i pozytywnie nastawiony do rówieśników, okazuje szacunek innym;

·         dba o swój estetyczny wygląd i porządek otoczenia, zawsze zmienia obuwie, pamięta o stroju galowym;

·         szanuje własność innych i mienie społeczne;

·         aktywnie bierze udział w życiu klasy lub szkoły, uczestniczy w szkolnych konkursach i zawodach sportowych, rozwija swoje zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych;

·         w kontaktach z innymi przestrzega zasad życia społecznego, dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych, właściwie reaguje w sytuacjach konfliktowych;

·         nie ulega nałogom.

 Ocena dobra

Uczeń na ogół przestrzega regulaminu uczniowskiego, a w szczególności:

·         usprawiedliwia wszystkie nieobecności szkolne, spóźnienia są sporadyczne;

·         jest na ogół przygotowany do lekcji, stara się aktywnie uczestniczyć w lekcjach;

·         jest na ogół zdyscyplinowany na lekcjach i przerwach; właściwie reaguje
na zwróconą uwagę;

·         posiada i podaje dzienniczek;

·         jest uczciwy  –  nie ściąga;

·         cechuje go kultura osobista, grzecznie odnosi się do innych, nie używa wulgaryzmów;

·         dba o własny estetyczny wygląd i porządek otoczenia, zmienia obuwie, pamięta o stroju galowym;

·         szanuje własność innych i mienie społeczne, w przypadku nieumyślnego zniszczenia naprawia szkodę;

·         uczestniczy w życiu klasy lub szkoły;

·         przestrzega norm bezpieczeństwa, dba o zdrowie własne i innych, nie prowokuje  konfliktów;

·         nie ulega nałogom.

 

Ocena poprawna

Uczeń nie zawsze przestrzega regulaminu uczniowskiego,  a w szczególności:

·         usprawiedliwia nieobecności (dopuszcza się pojedyncze godziny nieusprawiedliwione w semestrze), spóźnia się;

·         na lekcjach pracuje, choć nie zawsze jest do nich przygotowany i nie zawsze odrabia prace domowe;

·         czasem nieodpowiednio zachowuje się na lekcjach lub przerwach (ma nieliczne negatywne uwagi);

·         na ogół przestrzega zasad poprawnego zachowania w stosunku do nauczycieli i kolegów, nie używa wulgarnego słownictwa, wykonuje polecenia nauczycieli;

·         raczej dba o swój wygląd i estetykę otoczenia, zdarza mu się nie zmieniać obuwia lub nie zadbać o strój galowy;

·         nie niszczy własności innych i mienia szkoły, w przypadku nieumyślnych zniszczeń naprawia szkody;

·         niechętnie bierze udział w życiu klasy i szkoły;

·         nie zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, zdarza mu się wchodzić w konflikty z innymi, ale wykazuje chęć poprawy
i pojednania;

·         nie ulega nałogom

Ocena nieodpowiednia

Uczeń często nie przestrzega regulaminu uczniowskiego i na przykład:

·         niesystematycznie uczęszcza na lekcje (zdarzają się wagary, ucieczki z lekcji, celowo i często spóźnia się);

·         często jest nieprzygotowany do lekcji, nie przynosi podręczników, niesystematycznie odrabia prace domowe, przyjmuje bierną postawę na lekcjach;

·         często nieodpowiednio zachowuje się na lekcjach lub przerwach, przeszkadzania w zajęciach, nie respektuje poleceń nauczycieli (liczne uwagi w dzienniczku lub dzienniku );

·         jest niekulturalny, obraża innych używając wulgarnych słów, wykazuje lekceważący stosunek do kolegów (agresja, kłamstwa, obrażanie innych, oszustwa);

·         nie dba o swój wygląd i estetykę otoczenia, nie zmienia obuwia;

·         niszczy rzeczy innych, niszczy mienie szkoły, nie naprawia szkody;

·         nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły;

·         nie zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa, nie dba  o zdrowie własne i innych osób, nie wykazuje chęci poprawy, nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań;

·         ulega nałogom np. palenie papierosów

Ocena naganna

Uczeń nagminnie łamie zasady regulaminu uczniowskiego i na przykład:

·         bardzo często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, często spóźnia się, ucieka z lekcji, wagaruje;

·         wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, nie przygotowuje się do lekcji, nie prowadzi notatek na lekcjach, nie przynosi podręczników;

·         swoim niewłaściwym zachowaniem na lekcjach przeszkadza innym oraz utrudnia, i zakłóca prowadzenie zajęć (liczne uwagi, brak choćby krótkotrwałej poprawy);

·         przejawia rażący brak kultury, arogancko odzywa się do innych, używa wulgaryzmów, notorycznie nie podporządkowuje się wymaganiom;

·          nie dba o swój wygląd i porządek otoczenia;

·         niszczy rzeczy innych lub mienie społeczne, nie naprawia szkody;

·         nie wykazuje żadnego zainteresowania życiem klasy  i szkoły;

·         swoim zachowaniem stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa innych, nie dba o zdrowie własne oraz innych osób: stosuje przemoc, organizuje bójki;

·         postępuje nagannie (wyłudza pieniądze, nakłania innych do złych występków, szantażuje. okłamuje, kradnie, zastrasza, fałszuje podpisy);

·         ulega nałogom