Statut Szkoły                                          

powrót
Strona główna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 
 
 
 
Nazwa szkoły
 
& 1
 
Szkoła Podstawowa nr 71 im. Henryka Sienkiewicza, zwana dalej szkołą, ma swoją siedzibę w Łodzi przy ul. Rojnej 58.
 
 
 
 Informacje o szkole
 
& 2
 
1. Podstawą prawną funkcjonowania szkoły jest ustawa z dnia 7 września 1991  roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
2. Szkoła Podstawowa nr 71 jest szkoła publiczną prowadzoną przez Urząd Miasta w Łodzi.
3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Łodzi.
4. Szkoła działa na podstawie aktu założycielskiego.
5. Szkoła przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę obowiązku szkolnego wobec dzieci z obwodu. Obwód szkoły określa organ prowadzący. Dyrektor może, w miarę wolnych miejsc, przyjąć dziecko spoza rejonu szkoły.
6. Naukę w szkole rozpoczynają dzieci w 7 roku życia. Warunki wcześniejszego rozpoczęcia albo odroczenia realizacji obowiązku szkolnego określa ustawa.
 
& 3
 
1. Nauka trwa 6 lat i jest obowiązkowa.
2. Nauka kończy się sprawdzianem uprawniającym do dalszego kształcenia
      w gimnazjum.
3. Nauka w szkole jest bezpłatna w zakresie ramowych planów nauczania.
4. Nauka odbywa się w oparciu o obowiązujące programy nauczania oraz programy autorskie nauczycieli zatwierdzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.W zależności od potrzeb i środków finansowych prowadzone są zajęcia wyrównawcze, korekcyjne, specjalistyczne (terapia pedagogiczna, logopedia), koła zainteresowań oraz inne dodatkowe zajęcia pozalekcyjne.
 
 
 
 
 Cele i zadania szkoły
 
 
& 4
 
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
 
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej szkoły podstawowej oraz w przyjętych programach nauczania;
2. stwarza optymalne warunki rozwoju dla uczniów, dba o ich rozwój intelektualny, fizyczny, emocjonalny, społeczny i moralny zgodnie z przyjętym programem wychowawczym i profilaktyki;
3. wspomaga wychowawczą funkcję rodziny i kształtuje pozytywne środowisko wychowawcze;
4. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz w miarę możliwości szkoły.
 
& 5
 
Realizując swe zadania szkoła:
 
1. umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej;
2. udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej – zapewnia opiekę pedagoga szkolnego, kontakt z psychologiem współpracującym ze szkołą z ramienia  poradni psychologiczno – pedagogicznej;
3. organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły lub objętymi nauczaniem indywidualnym w domu;
4. umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz poprzez prowadzenie uczniów indywidualnym tokiem lub programem nauki zgodnie z obowiązującymi przepisami
 
 
 
& 6
 
1. Uczniowie objęci są opieką w czasie ich całego pobytu w szkole.
2. Szkoła stwarza warunki pobytu zapewniające bezpieczeństwo poprzez przestrzeganie przepisów z zakresu prawa budowlanego dotyczących aktualności przeglądów stanu technicznego oraz rozporządzenia władz oświatowych w sprawie bezpieczeństwa i higieny, opracowanie i upowszechnienie wewnętrznych regulaminów porządkowych oraz procedur dotyczących zachowania w sytuacjach zagrożenia i przy wypadkach, wdrażanie programu profilaktyki.
3. Za opiekę nad dziećmi odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia,  a w czasie przerw nauczyciel dyżurujący.
4. W czasie zajęć organizowanych poza terenem szkoły zapewnia się opiekę    zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole.
5. Zasady sprawowania opieki nad uczniami zawarte są w regulaminie porządkowym dla nauczycieli.
 
& 7
 
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej dyrektor kieruje się zasadą, aby w miarę możliwości organizacyjnych - w danym cyklu kształcenia klasa miała jednego wychowawcę (kl. I-III, kl. IV-VI).
3. Rodzice mogą zwrócić się do dyrektora szkoły z umotywowanym wnioskiem o zmianę wychowawcy. Po rozpatrzeniu sprawy dyrektor może dokonać takiej zmiany, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
 
 
 
Organy szkoły
 
& 8
 
Organami szkoły są:
                   Dyrektor
                   Rada Pedagogiczna
                   Rada Rodziców
                   Samorząd Uczniowski.
 
& 9
 
1. Szkołą kieruje dyrektor. Odpowiada za jej działalność dydaktyczno – wychowawczą, organizuje opiekę, warunki do nauki dla uczniów i pracy dla nauczycieli oraz personelu, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym.
2. Sposób powoływania oraz kompetencje dyrektora określa ustawa.
3. Dyrektor szkoły decyduje przede wszystkim w sprawach:
- organizacji pracy szkoły;
- organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych
- przydziału godzin nauczania i czynności dodatkowych dla nauczycieli;
- powołania stanowiska wicedyrektora szkoły, w przypadku gdy szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów;
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród dyrektora;
- organizowania działalności gospodarczej szkoły.
4. Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim. Gwarantuje tym organom możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych ustawą i statutem.
5. Dyrektor umożliwia współpracę między organami oraz poszukiwanie rozwiązań różnych sytuacji konfliktowych.
 
 
 
 
& 10
 
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy i rozwoju szkoły;
- uchwalanie statutu;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślania z listy uczniów;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje między innymi:
- projekt planu finansowego szkoły;
- organizację pracy szkoły;
- powierzanie funkcji kierowniczych;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i wyróżnień;
- przydział godzin nauczania i czynności dodatkowych dla nauczycieli.
4. Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o regulamin.
 
 
& 11
 
1. Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców szkoły.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- ocena sytuacji oraz stanu szkoły i występowanie z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela;
- prezentowanie opinii rodziców związanych z całokształtem pracy szkoły;
- opiniowanie pracy nauczycieli w związku z procedurą awansu zawodowego;
- pozyskiwanie rodziców do włączanie się w sprawy szkoły;
- pomoc w działalności opiekuńczo-wychowawczej np. organizowanie wycieczek, imprez, pomocy materialnej dla uczniów;
- organizowanie środków finansowych na rzecz szkoły.
3. Rada Rodziców działa zgodnie ze swym regulaminem.
 
& 12
 
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Samorząd organizuje się i działa zgodnie ze swym regulaminem.
3. Do uprawnień samorządu należy:
- przedstawianie propozycji do planu pracy szkoły;
- wyrażanie opinii dotyczących problemów uczniów i poszanowania ich praw;
- organizowanie imprez i pozalekcyjnej działalności w zakresie kultury, rozrywki, rekreacji, oświaty.
4. Samorząd ma opiekuna lub opiekunów z ramienia Rady Pedagogicznej.
 
 
 
 
& 13
 
1. Przy szkole mogą działać, za zgodą dyrektora, organizacje, stowarzyszenia, których celem statutowym jest działalność wychowawcza.
2. Przy szkole działają drużyny zuchowe i harcerskie ZHP. Korzystają z harcówki w budynku szkoły. Opiekę nad dziećmi w czasie zajęć zuchowych i harcerskich sprawują wyznaczeni przez hufiec drużynowi. Dyrektor szkoły współpracuje z harcerzami w zakresie organizacji różnych form organizacji czasu wolnego oraz wypoczynku uczniów.
3. W szkole nie mogą działać partie polityczne.
 
& 14
 
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania       i kształcenia dzieci.
2. Rodzicom przysługuje prawo do:
- znajomość  wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów;
- zapoznania się z planem pracy wychowawczej z klasą;
- zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
- uzyskiwania informacji na temat zachowania się dziecka w szkole, jego postępów nauce i przyczyn trudności;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;
- usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole w terminie 14 dni;
- wyrażania opinii i uwag na temat pracy szkoły.
 
 
 
Organizacja szkoły
 
& 15
 
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
 
& 16
 
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego szkoły.
2. Arkusz organizacji szkoły zostaje zatwierdzony i zaopiniowany zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
 
 
& 17
 
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, uczących się w danym roku szkolnym przedmiotów obowiązkowych, określonych jednym planem nauczania.
2. Oddziałem opiekuje się wychowawca klasy.
3. Przy nauczaniu niektórych przedmiotów stosuje się podział na grupy. Jest on obowiązkowy na zajęciach z informatyki i j. angielskiego w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ustawie można dokonywać za zgodą organu prowadzącego.
5. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
 
 
& 18
 
 1. Podstawową formą pracy w szkole są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowym.
 2. W klasach I – III prowadzone są zajęcia edukacyjne o charakterze zintegrowanym. Czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
 3. W klasach IV – VI zajęcia edukacyjne prowadzone są w formie lekcji przedmiotów ujętych w planach nauczania dla II etapu edukacji.
 4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwa 10 minut, przerwy obiadowe 15 – 20 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć w tygodniowym rozkładzie zajęć.
 5. Szkoła w porozumieniu z rodzicami może organizować formy nauki połączone z wyjazdem uczniów tzw. „zielone szkoły”.
 
 
& 19
 
 1. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, lekcje języków obcych, wychowania fizycznego, etyki oraz zajęcia dodatkowe typu koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych..
 2. Zajęcia dodatkowe, które nie wynikają z ramowego planu nauczania, organizowane są w zależności od potrzeb i w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
 3. Zajęcia dodatkowe mogą być finansowane ze środków pozabudżetowych oraz na wniosek rodziców z celowych wpłat przez nich dokonywanych.
 4. Liczbę uczestników zajęć wyrównawczych, specjalistycznych i zajęć dodatkowych regulują odrębne przepisy.
 
 
& 20
 
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a szkoła wyższą.
 
 
& 21
 
 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożywania posiłków i napojów. Uczniowie mogą korzystać z obiadów w stołówce szkolnej.
 2. Odpłatność za korzystanie z posiłków i napojów ustala dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców.
 3. Szkoła we współpracy z innymi instytucjami lub sponsorami organizuje dofinansowanie obiadów dla dzieci w trudnej sytuacji materialnej.
 
& 22
 
 1. W szkole działa biblioteka.
 2. Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów.
3. Biblioteka prowadzi działalność popularyzującą czytelnictwo, prowadzi przysposobienie czytelnicze i informacyjne uczniów oraz wzbogaca warsztat pracy nauczyciela.
4. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły.
5. Zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych określa regulamin.
 
& 23
 
1. Świetlica szkolna organizuje wolny czas uczniom, którzy muszą dłużej przebywać w szkole.
2. Pracuje zgodnie z przyjętym rocznym planem i rozkładem zajęć.
3. Świetlica prowadzi różnorodne zajęcia wychowawczo – opiekuńcze mające na celu wszechstronny rozwój dziecka. Prowadzi zajęcia służące rekreacji, rozwijaniu zainteresowań, organizuje pomoc w nauce.
4. Zajęcia prowadzone są w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 uczniów.
5. Świetlica pracuje w oparciu o swój regulamin.
 
& 24
 
1. Do realizacji swoich celów statutowych szkoła - oprócz sal lekcyjnych, pracowni, sali gimnastycznej, szatni - wykorzystuje pomieszczenia:
- świetlice szkolną;
- stołówkę;
- bibliotekę;
- pokój pedagoga;
- gabinet pielęgniarki szkolnej;
- harcówkę;
- gabinet terapii pedagogicznej i logopedii.
 

 

 
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
 
& 25
 
1. Dyrektor, zgodnie z obowiązującą procedurą, powołuje wicedyrektora.
2. Wicedyrektor szkoły odpowiada za proces nauczania, wychowania i opieki zgodnie ze zleconym zakresem obowiązków. Do jego zadań należy między innymi:
- przygotowanie  tygodniowego rozkładu zajęć;
- sprawowanie wspólnie z dyrektorem nadzoru pedagogicznego oraz prowadzenie hospitacji zgodnie z harmonogramem;
- czuwanie nad codzienną organizacją zajęć i opieki w szkole;
- organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli.
 
 
& 26
 
1. Pedagog szkolny realizuje zadania związane z opiekuńczą i wychowawczą rolą szkoły zgodnie z powierzonym mu zakresem obowiązków.
2. Do podstawowych obowiązków pedagoga należy:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów;
- organizowanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i socjalnej dla uczniów;
- prowadzenie i organizowanie zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień i edukacji psychologicznej;
- czuwanie nad respektowaniem praw uczniów;
- kontrola realizacji obowiązku szkolnego;
- wspieranie pracy wychowawców i pomoc w sytuacjach trudnych;
- wspieranie rodziców w ich funkcjach wychowawczych.
 
& 27
 
Nauczyciel- bibliotekarz  odpowiedzialny jest za:

 

1. gromadzenie zbiorów piśmiennych i audiowizualnych, opracowanie ich oraz prowadzenie ich ewidencji;
2. organizowanie warsztatu informacyjnego;
3. wypożyczanie zbiorów;
4. inspirowanie czytelnictwa;
5. prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego dla uczniów;
6. upowszechnianie technologii informacyjnej wśród uczniów i nauczycieli.
 
& 28
 
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
 
Do obowiązków nauczyciela należy:

 

1. dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
2. troska o prawidłowy przebieg pracy dydaktycznej;
3. rzetelne, systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, rytmiczne realizowanie programów nauczania, sporządzanie planów dydaktycznych na dany rok szkolny;
4. przygotowanie konspektów lekcji zgodnie z wymaganiami dyrektora;
5. systematyczne doskonalenie zawodowe w zakresie merytoryczno – metodycznym przedmiotu oraz umiejętności wychowawczych;
6. dbanie o warsztat pracy i wyposażenie pracowni;
7. dążenie do osiągnięcia jak najlepszych wyników nauczania;
8. tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktycznym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia     i uczenia się;
9. kształcenie umiejętności dobrze zorganizowanej pracy indywidualnej i zespołowej uczniów;
10. przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, pomoc uczniom z trudnościami w nauce;
11. systematyczna współpraca z rodzicami dziecka, udział w spotkaniach z rodzicami zgodnie z ustalonym harmonogramem;
12. zachowanie bezstronności w ocenie wysiłków ucznia i systematyczne informowanie wychowawcy klasy o wynikach osiąganych przez poszczególnych uczniów;
13. prowadzenie dziennika lekcyjnego i dziennika zajęć pozalekcyjnych;
14. zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny;
15. ocenianie uczniów zgodnie z WSO i systematyczne wpisywanie ocen do dzienniczków;
16. uczestnictwo we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
17. praca w zespołach zadaniowych i wykonywanie czynności dodatkowych wynikających z przyjętego przez radę pedagogiczną planu pracy.
 
 
&29
 
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne w danym oddziale IV -VI tworzą zespól. Do zadań zespołu należy:
- ustalanie zestawu programu nauczania dla danego oddziału;
- konsultowanie ocen z zachowania;
- Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych   dotyczących oddziału.
2. Nauczyciele kształcenia zintegrowanego tworzą zespół przedmiotowy. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora. Zadaniem zespołu jest doskonalenie zawodowe, wymiana doświadczeń, diagnoza efektów kształcenia.
3. Dyrektor szkoły powołuje zespoły zadaniowe związane z realizacją rocznego planu pracy lub 5-letniego programu rozwoju szkoły.
 
& 30
 
1. Oddziałem kieruje nauczyciel wychowawca.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie oraz wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz między uczniami a innymi członkami społeczności uczniowskiej.
3. Wychowawca w celu realizacji zadań:
- otacza indywidualna opieką każdego wychowanka;
- ustala plan pracy z klasą i tematykę godzin wychowawczych zgodnie z potrzebami i z uwzględnieniem programu wychowawczego i  profilaktyki szkoły;
- organizuje różne formy życia zespołowego, integrujące zespół uczniowski np. zajęcia psychoedukacyjne, uroczystości klasowe, wycieczki;
- czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego;
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów;
- współpracuje z nauczycielami uczącymi w klasie, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w pracy  z dzieckiem.
4. Wychowawca zapoznaje uczniów i rodziców z ich prawami i obowiązkami, a także z wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania.
5. Planuje, organizuje  wspólnie z rodzicami różne formy życia zespołowego. Uzgadnia z rodzicami udział w zajęciach  finansowanych przez nich finansowanych.
6. Wychowawca prowadzi dokumentację klasy: dziennik lekcyjny i arkusze ocen.
 
&31
 
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
 
 
& 32
 
Do pracy w szkole oddelegowani są pracownicy służby zdrowia w celu szerzenia oświaty zdrowotnej i organizowania profilaktyki.
 
 
 
 
Regulamin uczniowski
 
 
& 33
 
W szkole przestrzega się praw zagwarantowanych Konwencją Praw Dziecka, a w szczególności uczeń ma prawo do:
 
1. zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny umysłowej procesu kształcenia;
2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo; życzliwego, podmiotowego traktowania w szkole;
3. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
4. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
5. poszanowania godności, ochrony życia osobistego i uczuć;
6. swobody wyrażania myśli i przekonań, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
7. pomocy w rozwijaniu zdolności i zainteresowań;
8. pomocy w przypadku trudności w nauce korzystania z poradnictwa pedagogicznego i psychologicznego;
9. oceniania zgodnego z wewnątrzszkolnym regulaminem;
10. powiadamiania z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów;
11. nie więcej niż dwóch prac klasowych w tygodniu nie więcej niż jednej w danym dniu oraz zwrotu ocenionych prac w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie;
12. czasu na uzupełnienie wiadomości po chorobie;
13.niezadawania prac domowych na okres ferii i przerw świątecznych;
14. pomocy w trudnych warunkach materialnych i socjalnych.
 
W przypadku naruszenia praw dziecka rodzice mogą złożyć skargę do wychowawcy, pedagoga, dyrektora szkoły, a w dalszej kolejności do wizytatora Kuratorium Oświaty, Rzecznika Praw Dziecka.
 
 
&34
 
Uczeń ma obowiązek:

 

1. systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne;
2. aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
3. pracować na lekcjach, przygotowywać się do nich, odrabiać prace domowe; przynosić zeszyty i podręczniki, potrzebne przybory;
4. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
5. szanować  prawa innych;
6. dbać o zdrowie własne i innych, nie ulegać nałogom;
7. mieć i podawać nauczycielowi dzienniczek;
8. pisać prace sprawdzające wymagane przez nauczyciela;
9. dbać o ład, porządek i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły; szanować mienie szkoły;
10.nosić estetyczny strój (na uroczystości – strój galowy) i zmieniać obuwie;
11. przebywać w czasie zajęć na terenie szkoły ( zabrania się samowolnego  opuszczania budynku);
12. najpóźniej w ciągu 14 dni dostarczyć usprawiedliwienie nieobecności;
13. uzupełnić wiadomości powstałe z powodu nieobecności w czasie i formie  uzgodnionej z nauczycielem;
14. naprawić wyrządzoną krzywdę lub szkodę;
15. powiadamiać nauczycieli o zauważonych wypadkach, sytuacjach  przemocy lub innych niepokojących zdarzeniach;
16. przestrzegać zarządzeń dyrektora, przepisów dotyczących   bezpieczeństwa, regulaminów w pracowniach i zasad przyjętych w klasie.
 
 
&35
 
Uczniowie mogą być za swoją naukę, aktywność i postawę nagradzani. Rodzaje nagród:

 

1. pochwała wobec klasy lub szkoły udzielona przez nauczyciela lub dyrektora
2. dyplom
3. list gratulacyjny dla rodziców
4. nagroda rzeczowa np. książka, puchar
5. udział w wycieczce samorządu uczniowskiego
6. świadectwo z wyróżnieniem
7. odznaka dla najlepszego absolwenta
 
&36
 
W przypadku nieprzestrzegania regulaminu uczniowskiego uczeń podlega karze. Rodzaje kar:

 

1. upomnienie wychowawcy klasy
2. upomnienie lub nagana dyrektora szkoły
3. naprawienie szkody lub pokrycie kosztów strat przez rodziców ucznia
4. przeniesienie do równoległej klasy
5. w szczególnych przypadkach na wniosek dyrektora - przeniesienie do innej szkoły decyzją Kuratora Oświaty. Jako szczególne przypadki uznaje się na przykład sytuacje zagrożenia bezpieczeństwu innych dzieci, zagrożeniu demoralizacją innych przy wyczerpania przez szkołę wszystkich środków wychowawczych.  
 
 
 
 
Postanowienia końcowe
 
& 37
 
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
& 38
 
Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny. Ma własny hymn.
Do tradycyjnych uroczystości organizowanych w szkole należą:
- uroczystości  rozpoczęcia roku szkolnego
- ślubowanie klas pierwszych;
- uroczystości, konkursy, wycieczki związane z patronem;
- spotkania klasowe i szkolne związane ze świętami;
- imprezy środowiskowe;
- pożegnanie klas VI;
- uroczystość zakończenia roku szkolnego
 
&39
 
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje w składnicy dokumentów..
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
 
& 40
 
Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego uchwalenia.