Program wychowawczy                                          

powrót
Strona główna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:
                                                                           Małgorzata Zwolińska
                                                                                    Romana Wolska

 

Podstawy prawne i założenia programowe edukacji zakładają integrację nauczania, wychowania i kształcenia umiejętności . Nadrzędnym zadaniem szkoły jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia. Działania szkoły skupiają się na wspieraniu  rozwoju intelektualnego, społecznego ucznia oraz wspieraniu rodziców w opiece i wychowaniu dzieci.
Rozwój intelektualny i fizyczny dokonuje się głownie w trakcie  zajęć dydaktycznych zgodnie z wybranymi programami nauczania. Ważnym zadaniem naszej szkoły jest organizowanie takich działań wychowawczych, które stymulują także  rozwój społeczny, emocjonalny, moralny i zdrowotny ucznia.
 
 
 
Wspieranie rozwoju intelektualnego
 
1.  Stymulowanie procesów poznawczych
 
·       - wdrażanie na zajęciach do holistycznego pojmowanie świata;
·       - ćwiczenie czytania ze zrozumieniem;
·       - rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek, łamigłówek logicznych
·       - gry i zabawy ćwiczące pamięć i spostrzeganie;
·       - uruchamianie w nauczaniu różnego rodzaju operacji myślowych: syntezy, analizy, porównywania, klasyfikowania, abstrahowania, uogólniania, myślenia przyczynowo- skutkowego;
 
2. Motywowanie do zdobywania wiedzy i uczenia się
 
·       - dostrzeganie postępów w rozwoju oraz stosowanie pozytywnych wzmocnień (pochwały, oceny, nagrody);
·       - jasne i znane uczniom kryteria wymagań i oceniania;
·       - systematyczne ocenianie pracy i postępów; docenianie wysiłku dziecka;
·       - organizowanie konkursów tematycznych i przedmiotowych;
·       - przygotowanie uczniów do konkursów międzyszkolnych;
·       - popularyzowanie osiągnięć dzieci;
 
3. Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł
 
·       - wskazywanie i udostępnianie uczniom różnych źródeł wiedzy;
·       - inspirowanie do samodzielnych poszukiwań;
·       - zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnego sprzętu np. pracownia komputerowa i środków dydaktycznych
 
 
4. Rozbudzanie ciekawości świata i zainteresowań ucznia.
·       - promowanie ciekawych książek, filmów, spektakli teatralnych, wystaw, imprez kulturalnych;
·       - udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych;
·       - działania twórcze prowadzone aktywnymi metodami nauczania;
·       - czytanie ciekawych książek, czasopism;
·      -  spotkania z ciekawymi postaciami życia społecznego, kulturalnego itp.
·       - motywowanie do udziału w konkursach przedmiotowych;
·       - zachęcanie dzieci do stawiania pytań;
·       - podejmowanie dyskusji na temat ważnych bieżących wydarzeń społ., kult., polit. i in.
 
5. Indywidualizacja procesu nauczania.
 
·       - stawianie przed uczniem zadań dostosowanych do jego predyspozycji i możliwości intelektualnych;
·       - diagnoza rozwoju dzieci 7-letnich;
·       - inspirowanie do twórczości własnej;
·       - dobieranie takich metod i treści programowych, które kształtują osobowość ucznia,
·       - organizowanie zajęć dl a dzieci potrzebujących pomocy dydaktycznej
 
6.  Przygotowanie ucznia do samodzielnej pracy
 
·       - zajęcia nt. ”Jak się uczyć”
·       - wyznaczanie uczniom precyzyjnych zadań i egzekwowanie ich wykonania;
·       - wskazywanie sposobów dobrej organizacji pracy na lekcjach przedmiotowych, godz. wychowawczych;
·       - wdrażanie metody projektów, kształtowanie umiejętności autoprezentacji i prezentacji samodzielnych dokonań.
 
Wspieranie rozwoju emocjonalnego
 
1. Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
2. Poznawanie i nazywanie emocji, wyrażanie ich.
3. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją.
4. Uczenie się zwyciężania i ponoszenia porażek.
 
Powyższe zadania realizowane są poprzez:
·       - zajęcia psychoedukacyjne prowadzone przez psychologów i pedagoga;
·       - godziny wychowawcze;
·       - wprowadzenie podczas zajęć technik relaksacyjnych;
·       - nauczyciel zwraca uwagę na mocne strony ucznia;
·       - stwarzanie sytuacji wychowawczych i dydaktycznych, w których uczeń może odnieść sukces;
·       - ukazywanie uczniowi możliwości szukania pomocy;
·       - wykorzystywanie sytuacji życiowych, filmu, literatury itp. - odwoływanie się  do emocji ucznia
 
5. .Umacnianie związków z rodziną.
 
·       - prezentowanie własnej rodziny   na lekcjach j. polskiego, historii, przyrody, sztuki i godzinach wychowawczych  np. fotografie, wspomnienia, pamiątki, drzewo genealogiczne, itp.;
·       - przedstawianie zwyczajów i tradycji rodzinnych;
·       - organizowanie uroczystości klasowych, szkolnych z udziałem rodziców;
·       - włączanie rodziców do realizacji przedsięwzięć klasowych i ogólnoszkolnych; organizowanie wystaw np. ozdób świątecznych.
 
6. . Kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań
 
·       - ćwiczenia umiejętności stawiania sobie celów i obmyślanie drogi ich osiągania;
·       - opracowanie wspólnie z dziećmi kontraktów;
·       - odwoływanie się do regulaminu szkolnego i regulaminu ocen z zachowania;
·       - rozmowy indywidualne z dziećmi;
·       - stosowanie w klasach procedury samooceny zachowania;
·       - analizowanie przyczyn niepowodzeń i konfliktów.
 
7. Rozwijanie uczuć patriotycznych
 
·       - zapoznanie dzieci z podstawowymi symbolami narodowymi;
·       - przedstawianie sylwetek wielkich Polaków i utworzenie galerii;
·       - zapoznanie z utworami literackimi , filmami, pieśniami o tematyce patriotycznej;
·       - przybliżanie postaci patrona szkoły;
·       - organizowanie uroczystości szkolnych z okazji rocznic i świąt narodowych;
·       - poznawanie historii i zabytków miasta;
·       - poznawanie środowiska lokalnego;
·       - wycieczki krajoznawcze po regionie i kraju;
 
2.    Wskazywanie i uświadamianie uczniom uniwersalnych norm moralnych
 
·       - właściwy przykład i postawa dorosłych przejawiająca się w rzetelności, uczciwości, życzliwości, obowiązkowości i odpowiedzialności;
·       - przestrzeganie norm zawartych  w dokumentach pisanych (regulamin szkolny, kontrakt, kodeks ucznia)  i zwyczajach społecznych;
·       - współtworzenie (uczniowie - nauczyciele) reguł określających współżycie w społeczności szkolnej;
·       - budzenie wrażliwości ucznia na krzywdę i przemoc poprzez odpowiedni dobór literatury, filmów i  odwoływanie się do aktualnych sytuacji szkolnych oraz wydarzeń społecznych,
·        - kształtowanie postawy życzliwości,, nagradzanie zachowań koleżeńskich
·        - przestrzeganie norm zawartych w dokumentach pisanych (regulamin szkolny, kontrakt, kodeks ucznia)  i zwyczajach społecznych;
 
 
Wspieranie rozwoju społecznego
 
1.Integracja zespołów klasowych
 
·       - organizowanie zajęć i zabaw przez psychologów, pedagoga i wychowawców;
·       - diagnozowanie sytuacji społecznej w klasach;
·       - organizowanie wycieczek klasowych, zielonych szkół;
·       - wspólne wyjścia do teatru, kina itp.;
·       - podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów przez klasę;
 
2. Uczenie umiejętności pracy zespołowej: słuchania, współdziałania, odpowiedzialności, tolerancji
 
·       - wprowadzenie metod pracy grupowej  na zajęciach dydaktycznych;
·       - stawianie zadań przed grupą i ocena ich realizacji;
·       - realizacja scenariuszy lekcji dotyczących tolerancji;
 
3. Rozwijanie aktywności dzieci
 
·       - dawanie zadań dostosowanych do możliwości i zdolności dziecka;
·       - prezentacja efektów pracy ucznia;
·       - oferowanie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do potrzeb środodwiska
·       - nagradzanie aktywności;
·       - wykorzystywanie zainteresowań, uzdolnień i twórczości  własnej ucznia w konkursach, zawodach, wystawach   i występach artystycznych;
·       - współpraca z hufcem harcerskim i propagowanie działalności drużyn
 
4.Rozwijanie samorządności
 
·       - czynny udział uczniów w ustalaniu norm współżycia społeczności klasowej i szkolnej oraz sposobu egzekwowania tych form;
·       - nauka planowania pracy;
·       - udział uczniów w pracach Rady Szkoły;
 
5. Uczenie zachowań asertywnych.
 
·       - mini treningi asertywności na zajęciach psychoedukacyjnych;
·       - przekazywanie wiedzy o prawach dziecka,
·       - dbałość o ochronę praw;
·       - ćwiczenie umiejętności odmawiania;
 
6. Przeciwdziałanie agresji
 
·       - reagowanie na zachowania negatywne poprzez stosowanie środków wychowawczych i prawnych zgodnymi z odrębnymi procedurami;
·       - szukanie przyczyn agresji dziecka;
·       - uczenie dzieci rozwiązywania konfliktów;  próby mediacji i  negocjacji w sytuacjach konfliktowych;
 
7. Kształtowanie postaw prospołecznych
 
·       - zapoznanie dzieci z zasadami kulturalnego zachowania i wymaganie stosowania ich w życiu codziennym;
·       - uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi (niepełnosprawnych, starszych, chorych) poprzez przykłady dnia codziennego i z literatury;
·       - projektowanie sytuacji dydaktycznych wymagających współpracy uczniów w klasie lub uczniów w szkole;
·       - ukazywanie pozytywnych wzorów;
·       - udział w wybranych akcjach charytatywnych;
·       - wdrażanie do dbałości o estetykę otoczenia;
·       - dbanie o ład, porządek, punktualność i dobrą organizację pracy;
·       - nagradzanie postaw prospołecznych
 
 
 
Wspieranie rozwoju fizycznego i  zdrowotnego
 
1.Stwarzanie bogatej oferty zajęć sportowo – rekreacyjnych
 
·       - dobra organizacja lekcji wychowania fizycznego z pełnym wykorzystaniem bazy sportowej;
·       - organizowanie zajęć gimnastyki korekcyjnej dla klas młodszych;
·       - organizowanie zajęć na basenie oraz dodatkowych zajęć sportowych;
·       - działalność uczniowskiego klubu sportowego;
·       - prowadzenie zajęć, zabaw na świeżym powietrzu dla dzieci świetlicowych;
·       - organizowanie szkolnych i międzyszkolnych rozgrywek sportowych
 
2.Uczenie dzieci bezpiecznych zachowań w szkole i poza nią
 
·       - omawianie tematyki bezpieczeństwa na lekcjach wychowawczych, sportowych,  techniki;
·       - „bezpieczna droga do szkoły” - ćwiczenia praktyczne;
·       - realizowanie programów edukacyjnych ukierunkowanych na bezpieczeństwo
·       - zajęcia z zakresu wychowania komunikacyjnego i przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową;
 
3. Ukazywanie zagrożeń cywilizacyjnych: nałogi, choroby, przemoc
 
·       - omawianie szkodliwości używek: nikotyny, alkoholu, narkotyków, leków (prelekcje, pogadanki, filmy,  przedstawienia);
·       - prowadzenie programów profilaktycznych;
·       - diagnozowanie zagrożenia;
 
2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych
 
·       - problemy higieny i dbałość o zdrowie poruszane na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych;
·       - spotkania z pielęgniarką, lekarzem;
·       - wskazywanie roli racjonalnego odżywiania - ćwiczenia praktyczne, układanie jadłospisów;
·       - ukazywanie problemów degradacji środowiska naturalnego i wpływu codziennych zachowań na ten stan
 
5. Pomoc uczniom wchodzącym w okres dojrzewania
 
·       - gotowość nauczycieli do rozmowy  z uczniami wchodzącymi w okres dojrzewania;
·       - udostępnienie dobrej lektury;
·       - poznawanie problemów młodzieży i odpowiadanie na jej pytania;
·       - prowadzenie zajęć z zakresu dojrzewania szczególnie przez pedagoga, wychowawcę
·       - wprowadzenie zajęć z przygotowania do życia w rodzinie zgodnie z założeniami programowymi i wolą rodziców

 

MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY.
 
 
1.    Rozumie i czuje  potrzebę uczenia się.i rozwijania zainteresowań. Jest aktywny.
2.    Umie uczyć się. Umie  samodzielnie i twórczo myśleć, rozwiązywać problemy.
3.    Przejawia szacunek dla wartości moralnych, rozróżnia dobro i zło.
4.    Ma poczucie własnej wartości i swoich mocnych stron.
5.    Cechuje go kultura osobista, szacunek dla innych, wyrażany przez postawę, słowa, strój i dbałość o otoczenie.
6.    Jest życzliwy, pozytywnie nastawiony wobec innych, posiada umiejętność współżycia i współdziałania w grupie.
7. Dba o własne i innych zdrowie i bezpieczeństwo.

 

MODEL NAUCZYCIELA. 

  1. Jest przyjacielem ucznia, jego doradcą i przewodnikiem.
  1. Cechuje go wysoka kultura osobista.
  1. Jest bardzo dobrze przygotowany merytorycznie i metodycznie poprzez ciągłe doskonalenie warsztatu pracy.
  1. Angażuje się w działania szkoły.
  1. Jest samodzielny i kreatywny.
  1. Współpracuje z rodzicami w wychowaniu dzieci.
 
ELEMENTY, KTÓRE TWORZĄ  CEREMONIAŁ
I TRADYCJE SZKOŁY.
                   1.Kronika szkolna
                   2.Znaczek szkoły dla absolwenta.
                   3.Listy pochwalne dla rodziców.
                   4.Sztandar szkoły.
                   5.Przyrzeczenie pierwszoklasisty.
                   6.Ślubowanie absolwentów szkoły.
                   7.Święto Patrona Szkoły.
                   8.Udział szkoły w ogólnopolskich Zlotach Szkól Sienkiewiczowskich.
              9.  Uroczystości i imprezy szkolne.
          10.Uroczystości klasowe związane ze zwyczajami i tradycjami ( Andrzejki,  
            mikołajki, poranek wigilijny, ostatki itp.. )
          11.Coroczne imprezy artystyczne otwarte dla środowiska lokalnego.
          12.Turnieje, konkursy i imprezy sportowe sportowe.