-
powrót
-
Strona główna
-
|
Opracowanie:
Małgorzata Zwolińska
Romana Wolska
-
Podstawy prawne i założenia programowe
edukacji zakładają integrację nauczania, wychowania i kształcenia
umiejętności . Nadrzędnym zadaniem szkoły jest wszechstronny
rozwój osobowości ucznia. Działania szkoły skupiają się na wspieraniu
rozwoju intelektualnego, społecznego ucznia oraz wspieraniu rodziców w
opiece i wychowaniu dzieci.
-
Rozwój intelektualny i fizyczny dokonuje się
głownie w trakcie zajęć dydaktycznych zgodnie z wybranymi programami
nauczania. Ważnym zadaniem naszej szkoły jest organizowanie takich działań
wychowawczych, które stymulują także rozwój społeczny, emocjonalny, moralny
i zdrowotny ucznia.
-
-
-
-
Wspieranie rozwoju intelektualnego
-
- 1.
Stymulowanie procesów poznawczych
-
-
·
- wdrażanie
na zajęciach do holistycznego pojmowanie świata;
-
·
- ćwiczenie
czytania ze zrozumieniem;
-
·
-
rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek, łamigłówek logicznych
-
·
- gry i
zabawy ćwiczące pamięć i spostrzeganie;
-
·
-
uruchamianie w nauczaniu różnego rodzaju operacji myślowych: syntezy,
analizy, porównywania, klasyfikowania, abstrahowania, uogólniania, myślenia
przyczynowo- skutkowego;
-
-
2. Motywowanie do zdobywania wiedzy i uczenia
się
-
-
·
-
dostrzeganie postępów w rozwoju oraz stosowanie pozytywnych wzmocnień
(pochwały, oceny, nagrody);
-
·
- jasne i
znane uczniom kryteria wymagań i oceniania;
-
·
-
systematyczne ocenianie pracy i postępów; docenianie wysiłku dziecka;
-
·
-
organizowanie konkursów tematycznych i przedmiotowych;
-
·
-
przygotowanie uczniów do konkursów międzyszkolnych;
-
·
-
popularyzowanie osiągnięć dzieci;
-
- 3.
Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł
-
-
·
-
wskazywanie i udostępnianie uczniom różnych źródeł wiedzy;
-
·
-
inspirowanie do samodzielnych poszukiwań;
-
·
-
zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnego sprzętu np. pracownia
komputerowa i środków dydaktycznych
-
-
-
4. Rozbudzanie ciekawości świata i
zainteresowań ucznia.
-
· -
promowanie
ciekawych książek, filmów, spektakli teatralnych, wystaw, imprez
kulturalnych;
-
·
- udział
uczniów w zajęciach pozalekcyjnych;
-
·
- działania
twórcze prowadzone aktywnymi metodami nauczania;
-
·
- czytanie
ciekawych książek, czasopism;
-
· -
spotkania z
ciekawymi postaciami życia społecznego, kulturalnego itp.
-
·
-
motywowanie do udziału w konkursach przedmiotowych;
-
·
-
zachęcanie dzieci do stawiania pytań;
-
·
-
podejmowanie dyskusji na temat ważnych bieżących wydarzeń społ., kult.,
polit. i in.
-
-
5. Indywidualizacja procesu nauczania.
-
-
·
- stawianie
przed uczniem zadań dostosowanych do jego predyspozycji i możliwości
intelektualnych;
-
· -
diagnoza
rozwoju dzieci 7-letnich;
-
·
-
inspirowanie do twórczości własnej;
-
·
-
dobieranie takich metod i treści programowych, które kształtują osobowość
ucznia,
-
·
-
organizowanie zajęć dl a dzieci potrzebujących pomocy dydaktycznej
-
-
6.
Przygotowanie ucznia do samodzielnej pracy
-
-
·
- zajęcia
nt. ”Jak się uczyć”
-
·
-
wyznaczanie uczniom precyzyjnych zadań i egzekwowanie ich wykonania;
-
·
-
wskazywanie sposobów dobrej organizacji pracy na lekcjach przedmiotowych,
godz. wychowawczych;
-
·
- wdrażanie
metody projektów, kształtowanie umiejętności autoprezentacji i prezentacji
samodzielnych dokonań.
-
-
Wspieranie rozwoju emocjonalnego
-
- 1.
Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
- 2.
Poznawanie i nazywanie emocji, wyrażanie ich.
- 3.
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją.
- 4.
Uczenie się zwyciężania i ponoszenia porażek.
-
-
Powyższe zadania realizowane są poprzez:
-
·
- zajęcia
psychoedukacyjne prowadzone przez psychologów i pedagoga;
-
·
- godziny
wychowawcze;
-
·
-
wprowadzenie podczas zajęć technik relaksacyjnych;
-
·
-
nauczyciel zwraca uwagę na mocne strony ucznia;
-
·
-
stwarzanie sytuacji wychowawczych i dydaktycznych, w których uczeń może
odnieść sukces;
-
·
-
ukazywanie uczniowi możliwości szukania pomocy;
-
·
-
wykorzystywanie sytuacji życiowych, filmu, literatury itp. - odwoływanie
się do emocji ucznia
-
- 5.
.Umacnianie związków z rodziną.
-
-
·
-
prezentowanie własnej rodziny na lekcjach j. polskiego, historii,
przyrody, sztuki i godzinach wychowawczych np. fotografie, wspomnienia,
pamiątki, drzewo genealogiczne, itp.;
-
·
-
przedstawianie zwyczajów i tradycji rodzinnych;
-
·
-
organizowanie uroczystości klasowych, szkolnych z udziałem rodziców;
-
·
- włączanie
rodziców do realizacji przedsięwzięć klasowych i ogólnoszkolnych;
organizowanie wystaw np. ozdób świątecznych.
-
- 6. .
Kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań
-
-
·
- ćwiczenia
umiejętności stawiania sobie celów i obmyślanie drogi ich osiągania;
-
·
-
opracowanie wspólnie z dziećmi kontraktów;
-
·
-
odwoływanie się do regulaminu szkolnego i regulaminu ocen z zachowania;
-
·
- rozmowy
indywidualne z dziećmi;
-
·
-
stosowanie w klasach procedury samooceny zachowania;
-
·
-
analizowanie przyczyn niepowodzeń i konfliktów.
-
- 7.
Rozwijanie uczuć patriotycznych
-
-
·
-
zapoznanie dzieci z podstawowymi symbolami narodowymi;
-
·
-
przedstawianie sylwetek wielkich Polaków i utworzenie galerii;
-
·
-
zapoznanie z utworami literackimi , filmami, pieśniami o tematyce
patriotycznej;
-
·
-
przybliżanie postaci patrona szkoły;
-
·
-
organizowanie uroczystości szkolnych z okazji rocznic i świąt narodowych;
-
·
-
poznawanie historii i zabytków miasta;
-
·
-
poznawanie środowiska lokalnego;
-
·
- wycieczki
krajoznawcze po regionie i kraju;
-
-
2.
Wskazywanie i uświadamianie uczniom
uniwersalnych norm moralnych
-
-
·
- właściwy
przykład i postawa dorosłych przejawiająca się w rzetelności, uczciwości,
życzliwości, obowiązkowości i odpowiedzialności;
-
·
-
przestrzeganie norm zawartych w dokumentach pisanych (regulamin szkolny,
kontrakt, kodeks ucznia) i zwyczajach społecznych;
-
·
-
współtworzenie
(uczniowie - nauczyciele) reguł określających współżycie w społeczności
szkolnej;
-
·
- budzenie
wrażliwości ucznia na krzywdę i przemoc poprzez odpowiedni dobór literatury,
filmów i odwoływanie się do aktualnych sytuacji szkolnych oraz wydarzeń
społecznych,
-
·
-
kształtowanie postawy życzliwości,, nagradzanie zachowań koleżeńskich
-
·
-
przestrzeganie norm zawartych w dokumentach pisanych (regulamin szkolny,
kontrakt, kodeks ucznia) i zwyczajach społecznych;
-
-
-
Wspieranie rozwoju społecznego
-
-
1.Integracja zespołów klasowych
-
-
·
-
organizowanie zajęć i zabaw przez psychologów, pedagoga i wychowawców;
-
·
-
diagnozowanie sytuacji społecznej w klasach;
-
·
-
organizowanie wycieczek klasowych, zielonych szkół;
-
·
- wspólne
wyjścia do teatru, kina itp.;
-
·
-
podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów przez klasę;
-
- 2.
Uczenie umiejętności pracy zespołowej: słuchania,
współdziałania, odpowiedzialności, tolerancji
-
-
·
-
wprowadzenie metod pracy grupowej na zajęciach dydaktycznych;
-
·
- stawianie
zadań przed grupą i ocena ich realizacji;
-
·
-
realizacja scenariuszy lekcji dotyczących tolerancji;
-
- 3.
Rozwijanie aktywności dzieci
-
-
·
- dawanie
zadań dostosowanych do możliwości i zdolności dziecka;
-
·
-
prezentacja efektów pracy ucznia;
-
·
-
oferowanie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do potrzeb
środodwiska
-
·
-
nagradzanie aktywności;
-
·
-
wykorzystywanie zainteresowań, uzdolnień i twórczości własnej ucznia w
konkursach, zawodach, wystawach i występach artystycznych;
-
·
-
współpraca z hufcem harcerskim i propagowanie działalności drużyn
-
-
4.Rozwijanie samorządności
-
-
·
- czynny
udział uczniów w ustalaniu norm współżycia społeczności klasowej i szkolnej
oraz sposobu egzekwowania tych form;
-
· -
nauka
planowania pracy;
-
· -
udział
uczniów w pracach Rady Szkoły;
-
- 5.
Uczenie zachowań asertywnych.
-
-
·
- mini
treningi asertywności na zajęciach psychoedukacyjnych;
-
·
-
przekazywanie wiedzy o prawach dziecka,
-
·
- dbałość o
ochronę praw;
-
·
- ćwiczenie
umiejętności odmawiania;
-
- 6.
Przeciwdziałanie agresji
-
-
·
-
reagowanie na zachowania negatywne poprzez stosowanie środków wychowawczych
i prawnych zgodnymi z odrębnymi procedurami;
-
·
- szukanie
przyczyn agresji dziecka;
-
·
- uczenie
dzieci rozwiązywania konfliktów; próby mediacji i negocjacji w sytuacjach
konfliktowych;
-
- 7.
Kształtowanie postaw prospołecznych
-
-
·
-
zapoznanie dzieci z zasadami kulturalnego zachowania i wymaganie stosowania
ich w życiu codziennym;
-
·
-
uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi (niepełnosprawnych, starszych,
chorych) poprzez przykłady dnia codziennego i z literatury;
-
·
-
projektowanie sytuacji dydaktycznych wymagających współpracy uczniów w
klasie lub uczniów w szkole;
-
·
-
ukazywanie pozytywnych wzorów;
-
·
- udział w
wybranych akcjach charytatywnych;
-
·
- wdrażanie
do dbałości o estetykę otoczenia;
-
·
- dbanie o
ład, porządek, punktualność i dobrą organizację pracy;
-
·
-
nagradzanie postaw prospołecznych
-
-
-
-
Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego
-
-
1.Stwarzanie bogatej oferty zajęć sportowo – rekreacyjnych
-
-
·
- dobra
organizacja lekcji wychowania fizycznego z pełnym wykorzystaniem bazy
sportowej;
-
·
-
organizowanie zajęć gimnastyki korekcyjnej dla klas młodszych;
-
·
-
organizowanie zajęć na basenie oraz dodatkowych zajęć sportowych;
-
·
-
działalność uczniowskiego klubu sportowego;
-
·
-
prowadzenie zajęć, zabaw na świeżym powietrzu dla dzieci świetlicowych;
-
·
-
organizowanie szkolnych i międzyszkolnych rozgrywek sportowych
-
-
2.Uczenie dzieci bezpiecznych zachowań w szkole i poza nią
-
-
·
- omawianie
tematyki bezpieczeństwa na lekcjach wychowawczych, sportowych, techniki;
-
·
-
„bezpieczna droga do szkoły” - ćwiczenia praktyczne;
-
·
-
realizowanie programów edukacyjnych ukierunkowanych na bezpieczeństwo
-
·
- zajęcia z
zakresu wychowania komunikacyjnego i przygotowanie do egzaminu na kartę
rowerową;
-
- 3.
Ukazywanie zagrożeń cywilizacyjnych: nałogi, choroby, przemoc
-
-
·
- omawianie
szkodliwości używek: nikotyny, alkoholu, narkotyków, leków (prelekcje,
pogadanki, filmy, przedstawienia);
-
·
-
prowadzenie programów profilaktycznych;
-
·
-
diagnozowanie zagrożenia;
-
-
2.
Wyrabianie
nawyków prozdrowotnych
-
-
·
- problemy
higieny i dbałość o zdrowie poruszane na lekcjach wychowawczych i
przedmiotowych;
-
·
- spotkania
z pielęgniarką, lekarzem;
-
·
-
wskazywanie roli racjonalnego odżywiania - ćwiczenia praktyczne, układanie
jadłospisów;
-
·
-
ukazywanie problemów degradacji środowiska naturalnego i wpływu codziennych
zachowań na ten stan
-
- 5.
Pomoc uczniom wchodzącym w okres dojrzewania
-
-
·
- gotowość
nauczycieli do rozmowy z uczniami wchodzącymi w okres dojrzewania;
-
· -
udostępnienie dobrej lektury;
-
· -
poznawanie
problemów młodzieży i odpowiadanie na jej pytania;
-
·
-
prowadzenie zajęć z zakresu dojrzewania szczególnie przez pedagoga,
wychowawcę
-
·
-
wprowadzenie zajęć z przygotowania do życia w rodzinie zgodnie z założeniami
programowymi i wolą rodziców
- MODEL ABSOLWENTA
SZKOŁY.
-
-
-
1.
Rozumie i czuje potrzebę uczenia się.i
rozwijania zainteresowań. Jest aktywny.
-
2.
Umie uczyć się. Umie samodzielnie i twórczo
myśleć, rozwiązywać problemy.
-
3.
Przejawia szacunek dla wartości moralnych,
rozróżnia dobro i zło.
-
4.
Ma poczucie własnej wartości i swoich mocnych
stron.
-
5.
Cechuje go kultura osobista, szacunek dla
innych, wyrażany przez postawę, słowa, strój i dbałość o otoczenie.
-
6.
Jest życzliwy, pozytywnie nastawiony wobec
innych, posiada umiejętność współżycia i współdziałania w grupie.
- 7.
Dba o własne i innych zdrowie i bezpieczeństwo.
MODEL NAUCZYCIELA.
-
Jest przyjacielem ucznia, jego doradcą i
przewodnikiem.
-
Cechuje go wysoka kultura osobista.
-
Jest bardzo dobrze przygotowany
merytorycznie i metodycznie poprzez ciągłe doskonalenie warsztatu pracy.
-
Angażuje się w działania szkoły.
-
Jest samodzielny i kreatywny.
-
Współpracuje z rodzicami w wychowaniu
dzieci.
-
- ELEMENTY, KTÓRE
TWORZĄ CEREMONIAŁ
-
I TRADYCJE SZKOŁY.
-
1.Kronika
szkolna
-
2.Znaczek
szkoły dla absolwenta.
-
3.Listy
pochwalne dla rodziców.
-
4.Sztandar
szkoły.
-
5.Przyrzeczenie pierwszoklasisty.
-
6.Ślubowanie
absolwentów szkoły.
-
7.Święto
Patrona Szkoły.
-
8.Udział
szkoły w ogólnopolskich Zlotach Szkól Sienkiewiczowskich.
-
9. Uroczystości i
imprezy szkolne.
-
10.Uroczystości
klasowe związane ze zwyczajami i tradycjami ( Andrzejki,
-
mikołajki, poranek wigilijny, ostatki itp.. )
-
11.Coroczne imprezy
artystyczne otwarte dla środowiska lokalnego.
-
12.Turnieje, konkursy
i imprezy sportowe sportowe.
|