Program profilaktyki
|
Przyjęty do
realizacji
SPIS TREŚCI
I WYCHOWANIE A PROFILAKTYKA W
SZKOLE-WPROWADZENIE
I WYCHOWANIE A PROFILAKTYKA W SZKOLE –
WPROWADZENIE
|
Planowane działania |
Klasa, grupa wiekowa |
Osoby odpowiedzialne |
-prowadzenie zajęć w ramach profilaktyki zdrowotnej: zdrowy styl życia, higiena osobista, prawidłowe odżywianie, problemy wieku dojrzewania | V | nauczyciele przedmiotu, pielęgniarka |
-konkurs
plastyczny „ Zagrożenia wokół nas” |
dzieci świetlicowe | wychowawcy świetlicy |
program profilaktyczny „Jestem o.k.”. | IV | pedagog |
-jak chronić dziecko przed nałogami- prelekcja dla rodziców | IV-VI | wychowawcy klas |
-zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych promujących ruch, np. bieg na orientację, sportowa olimpiada świetlicowa, rajdy po okolicach Łodzi, zajęcia na pływalni | chętni uczniowie |
wychowawcy świetlicy, nauczyciele w-f, n-le muzyki i przyrody |
-udział uczniów w konkursach wiedzy, plastycznych | uczniowie zainteresowani |
nauczyciel plastyki
|
ZAPOBIEGANIE NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM |
||
-Diagnoza
uczniów z problemami w nauce- przyczyny |
I-III | pedagog |
-rozeznanie uczniów dyslektycznych ( rodzaje dysleksji, formy pomocy, z której uczeń korzysta) |
IV-VI | pedagog |
- Wzbogacanie wiedzy nauczyciela, rodziców na temat niepowodzeń szkolnych (literatura, prelekcja) | I-III | wychowawcy klas, pedagog |
-Organizowanie zajęć wyrównawczych, terapii pedagogicznej, logopedii | I-III | dyrektor szkoły |
-Pomoc
uczniom w świetlicy w odrabianiu prac domowych |
I-III | wychowawcy świetlicy |
-Wczesna diagnoza ucznia-kierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej | I-III | wychowawcy klas, pedagog |
-Kontrola obowiązku szkolnego | I-VI | wychowawcy klas, pedagog |
-Indywidualne podejście i ocena ucznia z zaburzeniami w nauce |
I-VI | nauczyciele przedmiotów, wychowawcy klas |
ZAPOBIEGANIE PRZEMOCY I AGRESJI |
||
-Zorganizowaniem spotkań, pogadanek dla dzieci na temat przyczyn i skutków agresji | VI | pedagog |
-Zajęcia
warsztatowe dot.: nazywanie i wyrażanie uczuć, radzenie sobie ze stresem, sposoby rozwiązywania konfliktów |
II VI |
wychowawcy klas |
-Wprowadzenie podczas zajęć lekcyjnych elementów ćwiczeń i muzyki relaksacyjnej |
według potrzeb | nauczyciele przedmiotu |
-Zauważać
pozytywne i negatywne zachowania uczniów |
I-VI | wszyscy nauczyciele |
-Wskazywać
uczniom możliwości i formy pomocy, udzielanie wsparcia |
I-VI | wszyscy nauczyciele |
DBANIE O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SZKOLE I POZA NIĄ |
||
- Zapoznanie uczniów z okolicą szkoły- wycieczki | I | wychowawcy klas |
-
Zapoznanie uczniów z przepisami i zasadami ruchu drogowego: zajęcia praktyczne, zajęcia na motodromie |
I-III V |
wychowawcy klas |
-Informowanie uczniów o zasadach bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią |
I-VI | wychowawcy klas, nauczyciele w-fu, techniki, pedagog |
-Wprowadzenie programu profilakt. „Bezpieczna szkoła” | IV | pedagog, n-le przyrody |
-Zaj.
warsztatowe na temat bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań się w szkole wg scenariusza |
III | wychowawcy klas |
-Wprowadzenie progr. ”Dziecko w sytuacji zagrożenia” | II | pedagog |
-Zapoznawanie się i podporządkowywanie się regulaminom szkolnym | I-VI | wszyscy nauczyciele |
POMOC UCZNIOM Z RODZIN PROBLEMOWYCH I W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ |
||
-Niesienie pomocy uczniom wymagającym dożywiania oraz wsparcia finansowego | według potrzeb klasy |
wychowawcy klas, pedagog |
-Zbiórka rzeczy używanych, przekazanie ich do rodzin najbardziej potrzebujących | według potrzeb klasy | samorząd uczniowski, rada rodziców, pedagog, katecheci |
-Zorganizowanie kiermaszu podręczników używanych i umożliwienie tańszego ich zakupu |
IV-VI | samorząd uczniowski, rada rodziców, pedagog |
-Pomoc
rodzicom w zorganizowaniu i otrzymaniu dotacji lub refundacji wypoczynku dla dzieci |
I-VI | pedagog |
-Wspieranie ucznia i rodziny, wskazywanie instytucji niosących pomoc rodzinie | według potrzeb klasy | pedagog |
-Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji rodzinnych ucznia, kierowanie spraw do sądu | według potrzeb klasy | pedagog |