Program profilaktyki                                          

powrót
Strona główna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Przyjęty do realizacji
                                                            przez radę pedagogiczną 15. 09. 2003 r.

 

SPIS TREŚCI 

I   WYCHOWANIE A PROFILAKTYKA W SZKOLE-WPROWADZENIE
II   DIAGNOZA ZAGROŻEŃ
III  CEL I ZADANIA SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
IV  PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH 

I  WYCHOWANIE A PROFILAKTYKA W SZKOLE – WPROWADZENIE

        Działalność edukacyjna naszej szkoły określana jest przez zestaw programów nauczania, program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.

        Program wychowawczy stwarza uczniowi możliwości rozwoju osobowości. Celem naszego programu jest wspomaganie uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej, duchowej, którego ideałem jest model absolwenta szkoły.
       
W programie profilaktycznym szkoła wspiera ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. Ogranicza i likwiduje czynniki niekorzystne dla życia i zdrowia dziecka. Działania profilaktyczne stanowią część działań wychowawczych.
Program profilaktyki szkoły powstał na bazie:
       
*środowiskowej diagnozy stanu i potrzeb
       
*analizy aktów prawnych                    
       
*analizy programu wychowawczego
Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół – Dz.U. nr 10, poz.96. 

II  DIAGNOZA ZAGROŻEŃ

Przystępując do opracowania programu profilaktycznego szkoły dokonaliśmy wstępnego rozpoznania problemów wychowawczych szkoły.
        
Dostrzeganie problemów wychowawczych w szkole wymaga zauważania ich nie tylko przez nauczycieli, pracowników administracji, ale także przez samych uczniów i ich rodziców. Wówczas zestawienie pojawiających się problemów pozwala ujrzeć je w szerszym kontekście, nie tylko jako problem szkoły czy ucznia, ale całego środowiska, w którym uczeń żyje i wychowuje się.
        
W związku z powyższym, określając problemy wychowawcze występujące w szkole, zasięgaliśmy opinii nauczycieli, wychowawców, uczniów i rodziców. Korzystaliśmy z różnych form współpracy ze środowiskiem: rozmowy, wywiady, zebrania z rodzicami, ankiety, obserwacje, lekcje dydaktyczno-wychowawcze, analiza dokumentacji, itp.
         
Z analizy sytuacji wychowawczej szkoły opartej na:
 
-rozpoznaniu środowiska rodzinnego uczniów
 
-rozpoznaniu potrzeb uczniów w zakresie opiekuńczo-wychowawczym,  a także  psychologiczno-pedagogicznym
 
-pojawiających się problemach wychowawczych występujących w szkole i poza nią wynika, że najczęściej występującymi problemami w szkole są:
*problem przemocy fizycznej (drobne bójki, zaczepki, zastraszanie,  częste konflikty między uczniami);
*problem agresji słownej (używanie wulgaryzmów, wyzwisk);

*trudności w zdyscyplinowaniu uczniów podczas lekcji;

Ponadto pojawiają się w szkole:
*problemy zdrowotne i materialne
*brak zainteresowania nauką
*sięganie po papierosy
*pojedyncze przypadki kradzieży
*sporadyczne wagary, ucieczki z lekcji
Zdarza się, że zachowania te współwystępują ze sobą. Odpowiedzi na pytania skierowane do rodziców: „ jakie zauważają problemy w szkole?”, a do uczniów: „czego obawiają się w szkole?” ukazuje jeszcze jeden problem, jakim jest zapewnienie uczniom oraz ich rodzicom poczucia bezpieczeństwa w szkole.
          Aby chronić ucznia przed zagrożeniami i zapobiegać jego negatywnym zachowaniom, należy poznać przede wszystkim motywy tych zachowań. Różne nasze obserwacje wskazują, że przyczyną niepokojących zachowań dzieci są najczęściej:  

  • problemy w rodzinie
  • negatywne wzorce w mediach
  • chęć zwrócenia na siebie uwagi, znalezienia miejsca w grupie
  • odreagowanie emocji
  • brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uległość wobec presji grupy, rówieśników
  • bezkarność
  • brak reakcji ze strony dorosłych
  • nuda
  • problemy zdrowotne dzieci

W swoich działaniach profilaktycznych szkoła stara się wykorzystywać czynniki, które chronią uczniów przed zachowaniami problemowymi:
*więź z rodzicami
*opieka dorosłych
*zainteresowania uczniów
*pozytywny stosunek do szkoły
*podejmowanie aktywności (sport, nauka, twórczość)
*ciekawość poznawcza
*radzenie sobie z emocjami
*wsparcie w trudnych sytuacjach u dorosłych
*pozytywna grupa rówieśnicza 

III  CEL I ZADANIA SZKOLNEJ PROFILAKTYKI 

       Nadrzędnym celem profilaktyki szkoły podstawowej jest chronienie ucznia przed zagrożeniami na każdym poziomie jego rozwoju. Ponadto należy rozwijać u ucznia umiejętności nawiązywania kontaktu, usprawniać relacje interpersonalne. Stwarzać uczniowi sytuacje podnoszące jego poczucie wartości, nakłaniać do pracy nad sobą, wskazywać pozytywne wzorce.
      
Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy zagrożeń, motywy negatywnych zachowań uczniów, a także czynniki sprzyjające tworzeniu dobrej sytuacji wychowawczej szkoły należy przyjąć następujące kierunki działań profilaktycznych:
1. dbać o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią
2. promować zdrowy styl życia – przeciwdziałać paleniu, piciu, odurzaniu się
3. zapobiegać przemocy i agresji
4. zapobiegać niepowodzeniom szkolnym
5. nieść pomoc uczniów z rodzin problemowych i w trudnej sytuacji materialnej 

IV PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH 

PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA- PRZECIWDZIAŁANIE PALENIU, PICIU, ODURZANIU SIĘ

Planowane działania

Klasa,  grupa wiekowa

Osoby odpowiedzialne
-prowadzenie zajęć w ramach profilaktyki zdrowotnej: zdrowy styl  życia, higiena osobista, prawidłowe odżywianie, problemy wieku dojrzewania V nauczyciele przedmiotu, pielęgniarka
-konkurs plastyczny
„ Zagrożenia wokół nas”
dzieci świetlicowe wychowawcy świetlicy
program profilaktyczny „Jestem o.k.”. IV pedagog
-jak chronić dziecko przed nałogami- prelekcja dla rodziców IV-VI wychowawcy klas
-zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych promujących ruch, np. bieg na orientację, sportowa olimpiada świetlicowa, rajdy po okolicach Łodzi, zajęcia na pływalni chętni uczniowie

wychowawcy świetlicy,  nauczyciele w-f,

 n-le muzyki i przyrody

-udział uczniów w konkursach wiedzy, plastycznych uczniowie zainteresowani

 

nauczyciel plastyki

 

 

ZAPOBIEGANIE NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM

-Diagnoza uczniów z problemami 
w nauce- przyczyny
I-III pedagog
-rozeznanie uczniów dyslektycznych ( rodzaje dysleksji, formy pomocy, 
z której uczeń korzysta)
IV-VI pedagog
- Wzbogacanie wiedzy nauczyciela, rodziców na temat niepowodzeń szkolnych (literatura, prelekcja) I-III wychowawcy klas, pedagog
-Organizowanie zajęć wyrównawczych, terapii pedagogicznej, logopedii I-III dyrektor szkoły
-Pomoc uczniom w świetlicy
w odrabianiu prac domowych
I-III wychowawcy świetlicy
-Wczesna diagnoza ucznia-kierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej I-III wychowawcy klas, pedagog
-Kontrola obowiązku szkolnego I-VI wychowawcy klas, pedagog
-Indywidualne podejście i ocena ucznia
z zaburzeniami w nauce
I-VI nauczyciele przedmiotów, wychowawcy klas
 

ZAPOBIEGANIE PRZEMOCY I AGRESJI

-Zorganizowaniem spotkań, pogadanek dla dzieci na temat przyczyn i skutków agresji VI pedagog
-Zajęcia warsztatowe dot.: nazywanie
i wyrażanie uczuć, radzenie sobie ze stresem, sposoby rozwiązywania konfliktów
II

VI

wychowawcy klas
-Wprowadzenie podczas zajęć lekcyjnych elementów ćwiczeń
i muzyki relaksacyjnej
według potrzeb nauczyciele przedmiotu
-Zauważać pozytywne
i negatywne zachowania uczniów
I-VI wszyscy nauczyciele
-Wskazywać uczniom możliwości
i formy pomocy, udzielanie wsparcia
I-VI wszyscy nauczyciele

 

DBANIE  O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SZKOLE I POZA NIĄ

- Zapoznanie uczniów z okolicą szkoły- wycieczki I wychowawcy klas
- Zapoznanie uczniów  z przepisami
i zasadami ruchu drogowego: zajęcia praktyczne, zajęcia na motodromie
I-III

V

wychowawcy klas
-Informowanie uczniów
o zasadach bezpiecznego zachowania się
w szkole i poza nią
I-VI wychowawcy klas, nauczyciele w-fu, techniki, pedagog
-Wprowadzenie programu profilakt. „Bezpieczna szkoła” IV pedagog, n-le przyrody
-Zaj. warsztatowe na temat bezpiecznych
i niebezpiecznych zachowań się w szkole wg scenariusza
III wychowawcy klas
-Wprowadzenie progr. ”Dziecko w sytuacji zagrożenia” II pedagog
-Zapoznawanie się i podporządkowywanie się regulaminom szkolnym I-VI wszyscy nauczyciele

 

POMOC  UCZNIOM Z RODZIN PROBLEMOWYCH I W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ

-Niesienie pomocy uczniom wymagającym dożywiania oraz wsparcia finansowego według potrzeb klasy

wychowawcy klas, pedagog

-Zbiórka rzeczy używanych, przekazanie ich do rodzin najbardziej potrzebujących według potrzeb klasy samorząd uczniowski, rada rodziców, pedagog, katecheci
-Zorganizowanie kiermaszu podręczników używanych
i umożliwienie tańszego ich zakupu
IV-VI samorząd uczniowski, rada rodziców, pedagog
-Pomoc rodzicom
w zorganizowaniu i otrzymaniu dotacji lub refundacji wypoczynku dla dzieci
I-VI pedagog
-Wspieranie ucznia i rodziny, wskazywanie instytucji niosących pomoc rodzinie według potrzeb klasy pedagog
-Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji rodzinnych ucznia, kierowanie spraw do sądu według potrzeb klasy pedagog